Η Μεγάλη Σαρακοστή ξεκινά τη Καθαρή Δευτέρα. Ο εορτασμός της Καθαρής Δευτέρας είναι μια ευκαιρία για τον οργανισμό μας όχι μόνο να αποτοξινωθεί από το κρέας, τις σάλτσες και τα λιπαρά γλυκά αλλά και να επωφεληθεί της ευεργετικής δράσης των νηστίσιμων λιχουδιών που η παράδοση μας επιβάλλει την ημέρα αυτή.
    
Εκτός από τη κλασική ταραμοσαλάτα, τη λαγάνα, τα θαλασσινά μπορούμε να προσθέσουμε ορισμένα ελληνικά παραδοσιακά εδέσματα και να δώσουμε χρώμα, γεύση και άρωμα στο τραπέζι μας.
    
Ας γνωρίσουμε όμως τα τρόφιμα αναλυτικά:
   
•    Λαγάνα

Πρωταγωνιστικό προϊόν. Η λαγάνα θέλει προσοχή γιατί αν είναι (και συνήθως είναι) λόγω μεγάλης ζήτησης άψητη, προκαλεί διαταραχές στο στομάχι. Η παραδοσιακή λαγάνα δεν διαφέρει σε τίποτα από το ψωμί που προμηθευόμαστε καθημερινά. Παρασκευάζεται από το ίδιο αλεύρι, με το κοινό ψωμί και όμως η τιμή της είναι μεγαλύτερη, από αυτή του κοινού ψωμιού. Αν συνυπολογίσουμε και το μικρότερο βάρος της, τότε η τιμή είναι δυσανάλογα υψηλή.
    
•    Ταραμάς
Προϊόν πλήρες συνθετικών χρωμάτων από διατηρημένα αυγά ψαριών. Προσοχή στη δυσοσμία και/ή στην ξινή γεύση. Προτιμείστε τον τυποποιημένο. Αποφύγετε τον ταραμοπολτό στον οποίο προστίθενται αμυλούχες ουσίες. Μη φάτε πολύ. Η ταραμοσαλάτα καλύτερα να παρασκευάζεται στο σπίτι, από ταραμά ποιότητας, γιατί έτσι αποφεύγουμε τις χρωστικές ουσίες, που συνήθως περιέχουν οι ταραμοσαλάτες του εμπορίου.
    
•    Χαλβάς
Από τις πλέον ενδιαφέρουσες γεύσεις των ημερών, ο χαλβάς κατασκευάζεται από ταχίνι, ζάχαρη, σοκολάτα, κακάο, ξηρούς καρπούς, κ.λπ., με διάφορες γευστικές εκδοχές. Άρρηκτα συνδεδεμένος με την παράδοση και τις διατροφικές συνήθειες του λαού μας, είναι άριστος συνδυασμός πρωτεϊνών, υδατανθράκων και ακόρεστων λιπαρών, σε αναλογίες ιδανικές για τη διατροφή μας. Ασφαλώς προτιμείστε τυποποιημένο και επώνυμο.
    
•    Ελιές
Εδώ οι μη τυποποιημένες δεν φαίνεται να έχουν πρόσθετο πρόβλημα. Θυμηθείτε ότι απαγορεύεται η ανάμιξη διαφόρων τύπων. Καλό πλύσιμο στις χύμα ελιές.
    
•    Τουρσιά
Όχι ότι καλύτερο για ευαίσθητα στομάχια, είναι λαχανικά διατηρημένα σε λάδι, ξύδι ή άλμη. Προτιμείστε τα τυποποιημένα, τα οποία γράφουν τρόπο συντήρησης, βάρος και κατηγορία λαχανικού.
    

    
•    Χταπόδι

Προτιμείστε το χταπόδι από το μοσχοχτάποδο. Μπορείτε να τα ξεχωρίσετε από τις βεντούζες. Το μοσχοχτάποδο έχει μία σειρά βεντούζες σε κάθε πλοκάμι ενώ το χταπόδι δύο. Τα φρέσκα χταπόδια έχουν ωραίο, σκληρό, στιλπνό και υγρό δέρμα, γυαλιστερά μάτια και η μυρωδιά τους είναι ευχάριστη. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στο ψήσιμο, να γίνουν μαλακά και ευστόμαχα.
    
•    Καλαμαράκια
Προτιμείστε το καλαμάρι που έχει χρώμα λευκό και ροδίζει, επισης να μην έχει πλευρικά πτερύγια ούτε κηλίδες. Τα πτερύγια πιάνουν τα 2/3 του σώματος, το οποίο είναι κυλινδρικό. Τα θράψαλα έχουν χρώμα μπλε -μικρότερα πτερύγια. Προτιμείστε κατεψυγμένα.
    
•    Οστρακοειδή
Μύδια, στρείδια, κυδώνια, αχινοί, αχιβάδες, κλπ. Προσοχή στην αγορά, μέτρο στην κατανάλωση. Το όστρακο πρέπει να είναι καλά κλεισμένο. Η μυρωδιά να είναι αυτή του ιωδίου της θάλασσας. Ανάμεσα στις βαλβίδες εισαγωγής εξαγωγής, πρέπει να υπάρχει καθαρό υγρό. Κτυπήστε το όστρακο. Ο ήχος πρέπει να είναι υπόκωφος, σημάδι ότι έχει σάρκα και νερό.
    
•    Μαλακόστρακα
Γαρίδες, καραβίδες, καβούρια, αστακοί. Τα πιο ευαίσθητα από τα θαλασσινά. Αν δεν ξέρετε, προτιμείστε τα κατεψυγμένα. Τα φρέσκα διακρίνονται από ζωηράδα σε μάτια και χρώμα και είναι σφικτά. Αν «πρασινίζουν», μυρίζουν ή παρουσιάζουν χαλάρωση, μακριά.
    
Οι θερμίδες του τραπεζιού της Σαρακοστής:
    
•    Χταπόδι (115 γραμ.) 200 θερμίδες
    
•    Γαρίδες βραστές λαδολέμονο (μερίδα) 210 θερμίδες
    
•    Ντολμάδες (5 κομμάτια) 170 θερμίδες
    
•    Καλαμαράκια (100 γραμ.) 57 θερμίδες
    
•    Λαγάνα (μία φέτα) 92 θερμίδες
    
•    Ταραμοσαλάτα (1 κουταλιά σούπας) 120 θερμίδες
    
•    Χαλβάς (100 γραμ.) 330 θερμίδες
    
•    Ελιές (100 γραμ.) 118 θερμίδες
    
•    Τουρσί (1 μικρό αγγουράκι) 15 θερμίδες
    
Καλή Σαρακοστή σε όλους!
    
Πηγές: Υγείαonline.gr,
ΚΕ.Π.ΚΑ, ΙΝΚΑ, Ε.Φ.Ε.Τ
    
Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline