Τετάρτη, 29 Φεβρουαρίου 2012 16:17

    λείας, δικαίωμα

    Written by
    Rate this item
    (0 votes)
    λείας, δικαίωμα (Διεθν. Δίκ.). Το δικαίωμα του εμπόλεμου κράτους να κατάσχει οποιαδήποτε αγαθά ανήκουν στον εχθρό. Στον πόλεμο στην ξηρά παλαιότερα δεν γινόταν διάκριση μεταξύ αγαθών της ιδιοκτησίας του ίδιου του εχθρικού κράτους και αγαθών που ανήκαν στους υπηκόους του. Αργότερα, το διεθνές δίκαιο περιόρισε το δικαίωμα της λ. (όχι πάντοτε με πρακτικά αποτελέσματα) και κήρυξε το κατ’ αρχήν απαραβίαστο της ιδιωτικής περιουσίας, το οποίο ανέχεται μόνο την κατάληψη των μέσων διεξαγωγής του πολέμου και των αντικειμένων που συνδέονται στενά με τις πολεμικές επιχειρήσεις.
Στους ναυτικούς πολέμους, έως την εποχή της λεγόμενης δήλωσης των Παρισίων (16 Απριλίου 1856), κάθε εχθρικό και ιδιωτικό πλοίο, καθώς και τα φορτία τους, ήταν υποκείμενα σε σύλληψη και δήμευση· πλοία του εμπόλεμου, ακόμα και όσα έπλεαν υπό ουδέτερη σημαία, εφοδιάζονταν με ειδική άδεια του εμπόλεμου κράτους (καταδρομικά έγγραφα, γαλλ. lettres de marque) και προέβαιναν σε συλλήψεις. Η δήλωση των Παρισίων περιόρισε αυτό το δικαίωμα μόνο στα πλοία με σημαία του εμπόλεμου. Ως προς το φορτίο, κατά τη δήλωση αυτή, «η ουδέτερη σημαία καλύπτει και το εχθρικό εμπόρευμα», και «ουδέτερο φορτίο κάτω από εχθρική σημαία δεν μπορεί να κατασχεθεί». Το εχθρικό σκάφος συλλαμβάνεται και το φορτίο του μπορεί να κατασχεθεί σε οποιοδήποτε σημείο του θεάτρου των θαλάσσιων πολεμικών επιχειρήσεων· αποκλείεται η σύλληψη μόνο στην αιγιαλίτιδα ζώνη των ουδέτερων. Στα πλοία που βρίσκονται σε εχθρικό λιμάνι τη στιγμή της κήρυξης του πολέμου παρέχεται προθεσμία (indult) εγκατάλειψής τους. Όσα πλοία έχουν ξεκινήσει από το λιμάνι τους πριν από την έναρξη του πολέμου και βρίσκονται στην ανοιχτή θάλασσα αγνοώντας την κήρυξή του, μπορούν να συλληφθούν, όχι όμως και να δημευτούν. Το πλοίο που συλλαμβάνεται οδηγείται σε λιμάνι· μπορεί και να καταστραφεί σε περίπτωση ανώτερης βίας και ανάγκης, αφού τεθούν σε ασφάλεια το πλήρωμα, οι επιβάτες και τα έγγραφα που βρίσκονται σε αυτό. Απαραβίαστη είναι η ταχυδρομική αλληλογραφία, επίσημη και ιδιωτική, που πρέπει να αποσταλεί στον τόπο προορισμού της.
Κανόνες του διεθνούς δικαίου χρησιμοποιούνται για τον χαρακτηρισμό του πλοίου ή του φορτίου ως εχθρικού. Για τον έλεγχο της νομιμότητας της λ. και, σε περίπτωση ακυρότητας, για την αναγνώριση αποζημιώσεων κλπ. έχει ιδρυθεί ειδικό δικαστήριο λ., το οποίο όμως έχει δημιουργήσει επιφυλάξεις συνταγματικής υφής, με αποτέλεσμα να μην έχει λειτουργήσει ποτέ.
    Read 418 times

    More in this category: « λειαντικά Λεία »

    Leave a comment

    Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.