Καλέστε μας! 2182180284
Σύνθετη
Αναζήτηση
  1. Αρχική
  2. Διατροφή και καλοκαιρινά ‘τραπεζώματα’
Διατροφή και καλοκαιρινά ‘τραπεζώματα’

Διατροφή και καλοκαιρινά ‘τραπεζώματα’

  • August 2, 2010
  • 0 Likes
  • 42 Views
  • 0 Comments

Ο Δημήτριος Πέτσιος Msc, Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc Διατροφής και Άσκησης, Μέλος του Π.Σ.Δ. & Ελληνικής Εταιρείας Λιπιδιολογίας & Αθηροσκλήρωσης (Ε.Ε.Λ.Α.), Γενικός Διευθυντής του δια…της Τροφής, εξηγεί στο Υγείαonline.gr, τι πρέπει να προσέξουμε στη διατροφή μας κατά την περίοδο των διακοπών.

Αχ… Αύγουστος… μήνας διακοπών, μήνας ξεκούρασης… Εποχή για χαλάρωση και απόλαυση των χαρών της ζωής. Μια περίοδος εκ φύσεως ασύμβατη με άγχος, τρεχάματα και πάσα πίεση. Έτσι, οι περισσότεροι μας ξεδίνουμε στη θάλασσα, στην ηλιοθεραπεία, στις βόλτες και… αναπόφευκτα στο φαγητό και στο ποτό.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που προκειμένου να ευχαριστηθούν πλήρως την ελευθερία τους, το παρακάνουν με τη διατροφή τους και ακυρώνουν πιθανότατα όλη τη σκληρή δουλειά των τελευταίων μηνών.

Πόσοι άραγε μέχρι να βγουν στην παραλία αποτελούν πρότυπο μοντέλο διατροφής και μετά το παρακάνουν με το ποτό και το φαγητό;

Βλέπετε, οι συχνές επισκέψεις σε ένα παραλιακό ταβερνάκι ή μπαράκι, στο εξοχικό της παρέας, στο πατρικό μας στην εξοχή και ούτω κάθ’ εξής είναι δεδομένες…

Αλήθεια, αξίζει τον κόπο να μπορέσουμε να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τις διακοπές μας χωρίς παράπλευρες διατροφικές υπερβολές;

Ή μήπως τελικά τα παραπάνω δεν συμβαδίζουν;

Ειδυλλιακοί καιροί

Με άλλα λόγια, θα ευχαριστηθούμε ένα όμορφο, ειδυλλιακό καλοκαιρινό μεσημεριανό ή δείπνο ή θα μας «βγει από τη μύτη»;

Από την άλλη πλευρά πάλι, θα πρέπει να έχουμε μονίμως στο μυαλό το φαγητό και να χάσουμε την ουσία του πράγματος;

Όχι απαραίτητα, μιας και σχεδόν πάντα υπάρχει και η μέση λύση, η χρυσή τομή. Ο απώτερος σκοπός είναι να πειραματιστείτε με νέες γεύσεις και νέες τακτικές όπου θα σας βοηθήσουν να εξασκήσετε τις αρχές της σωστής διατροφής. Εν ολίγης όλοι μας πρέπει να μάθουμε να απολαμβάνουμε την κάθε στιγμή στο τραπέζι ή στο μπαρ με χειρισμούς που διακριτικά θα μας βγάζουν από τη δύσκολη θέση και παράλληλα θα αποφεύγουμε τον πειρασμό χωρίς να στερούμαστε. Και μάλλον η εποχή αυτή είναι η καταλληλότερη.

Να είστε ρεαλιστές

Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να είστε ρεαλιστές σχετικά με τους στόχους σας. Δεν υπάρχει λόγος το τι θα φάτε και τι θα πιείτε να σας γίνει εμμονή. Παράλληλα, θα σας βοηθήσει να προγραμματίσετε ευχάριστες δραστηριότητες στην ανάπαυλα σας, εκτός από το φαγητό και το ποτό. Μια βόλτα κατά μήκος της αμμουδιάς το σούρουπο, μια ρομαντική βαρκάδα υπό το φως του φεγγαριού ίσως είναι πιο ωραία από ένα δεύτερο ή τρίτο ποτό σε ένα κλειστό μέρος.

Για όλες λοιπόν τις συμβουλές που σας παραθέτουμε παρακάτω, κρατείστε στο πίσω μέρος του μυαλού σας τέσσερα βασικά θέματα: Πού, τι και πόσο, με ποιους και τα «έξτρα».

Που

Λόγου χάριν δεν είναι δυνατόν να κάθεστε με την παρέα σας σε παραθαλάσσια ψαροταβέρνα και, επειδή π.χ. το ψάρι και τα θαλασσινά είναι τηγανητά και η αστακομακαρονάδα λιπαρή, να επιλέγετε να τρώτε φιλέτο κοτόπουλο. Για ψαρικά δεν βγήκατε; Πως θα φανεί αυτό στους υπόλοιπους και τι σχόλια θα αντιμετωπίσετε; Επεξεργαστείτε λοιπόν από πριν τι θα παραγγείλετε εφόσον γνωρίζετε που θα κάτσετε. Αντίστοιχα, φέρτε στο μυαλό σας πιο γεύμα της ημέρας θα παίρνατε κανονικά στο σπίτι σας, το κύριο ή το ελαφρύ; Αναλογιστείτε κιόλας παρόμοιες καταστάσεις στο παρελθόν και πως τις είχατε χειριστεί. Τέλος, όπου κι αν πάτε, καλό θα είναι να μην πεθαίνετε της πείνας μιας και σίγουρα θα ξεφύγετε με τις ποσότητες, ότι κι αν δοκιμάσετε.

Τι και πόσο

Ο σκοπός είναι να περάσετε καλά τρώγοντας και όχι να σας «φάει» αυτό που παραφάγατε. Αν δεν υπάρχει λοιπόν καλαμάρι ή ψάρι φρέσκο και ψητό, σκεφτείτε μήπως θέλετε να ζητήσετε μικρότερη μερίδα από το κύριο πιάτο (π.χ. καλαμαράκια τηγανητά), με πρόσθετα λαχανικά ή σαλάτα κι όχι πατάτες τηγανητές, μιας και αυτές σίγουρα θα υπάρχουν αλλού στο τραπέζι και θα μπορείτε να δοκιμάσετε από εκεί. Ξεκινήστε το γεύμα με τη σαλάτα, ελαφριά και δροσερή και προχωρήστε στο κύριο πιάτο ή στους θαλασσινούς μεζέδες τρώγοντας αργά κι όχι λαίμαργα. Μια καλή τεχνική είναι να μοιράσετε αμέσως μέρος του πιάτου σας για να δοκιμάσουν όλοι.

Έτσι θα περιορίσετε διακριτικά το μέγεθος της μερίδας σας και ταυτόχρονα θα ευχαριστήσετε και όλους τους άλλους. Να θυμάστε: Η ποικιλία και η απόλαυση δεν είναι ανάλογες της ποσότητας! Μπορείτε να δοκιμάσετε και ικανοποιηθείτε με πληθώρα γεύσεων χωρίς να έχετε βραδινούς εφιάλτες από τη δυσπεψία. Αρκεί να ακολουθήσετε μικρά βήματα όπως να αποφύγετε τα πολλά λάδια και σάλτσες τόσο στα ορεκτικά όσο και στο κύριο πιάτο (θα σας, φουσκώσουν, θα σας ζεστάνουν και θα σας φέρουν δυσφορία), να ζητήσετε φρέσκα φρούτα για επιδόρπιο ή ίσως να μοιραστείτε το επιδόρπιο με κάποιον άλλο κτλ.

Παρατηρείτε κάτι κοινό στα παραπάνω; Η παρέα παίζει σύνθετο και καθοριστικό ρόλο. Αν δεν σας άρεσε το καλό, γευστικό και εκλεπτυσμένο φαγητό τότε μάλλον δεν θα κρατάγατε αυτό το περιοδικό στα χέρια σας. Πιθανότατα το ίδιο θα ισχύει και για τη συντροφιά σας και, όταν ο ένας αρχίζει και παρασύρει τον άλλο, τότε χάνεται και ο μπούσουλας.

Με ποιους

Η φιλική συζήτηση και ατμόσφαιρα στο τραπέζι πολλές φορές μετατρέπονται σε διαγωνισμό διατροφικής ασυδοσίας και υπερβολής. Σαν να πασχίζουμε να αποδείξουμε στους εαυτούς μας ότι είμαστε πιο καλοφαγάδες από άλλους. Καταλυτικός παράγοντας, οι απαιτήσεις της παρέας και πως θα συμβαδίσουμε με αυτές. Αν δεν μπορείτε να πάρετε την πρωτοβουλία για το που θα κάτσετε και για το τι θα παραγγείλετε, τότε καλό είναι να μην έρθετε σε δύσκολη θέση με τις επιλογές των υπολοίπων.

Βλέπετε, η σχέση του καθενός με τη διατροφή του είναι ιδιαίτερη και πλήρως σεβαστή και για αυτό δεν υπάρχει λόγος αντιδικιών.

Εάν δε, προβείτε σε βαρύγδουπες δηλώσεις τύπου: «Εγώ δεν θα φάω, προσέχω, κάνω δίαιτα» κτλ. τότε μάλλον θα συμβεί το αντίθετο, αφού καλώς ή κακώς η παρέα θα θέλει να σας παρασύρει και θα σας πιέζει για να φάτε. Γιατί; Είτε διότι σας συμπαθούν και πιστεύουν ότι θα λυσσάξετε από την πείνα και πιέζεστε αφόρητα για να κρατηθείτε, είτε διότι πραγματικά δεν έχετε ανάγκη από καμία δίαιτα, είτε γιατί οι «φίλες» της παρέας σας φθονούν για την καλλίγραμμη σιλουέτα σας. Και σε κάθε περίπτωση το αποτέλεσμα θα είναι το ίδιο: Δεν θα περάσετε καλά αφού μονίμως θα πρέπει να αμύνεστε και να δικαιολογήστε, ενώ αργά η γρήγορα θα παρεκτραπείτε είτε ως απωθημένο, είτε γιατί σας τούμπαραν και πλέον νιώθετε ως το «μίζερο» της παρέας, είτε για να προφυλαχτείτε κατά την επόμενη έξοδο σας.

Σε κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να δίνετε στόχο και έδαφος για ανάλογα σχόλια. Αντ’ αυτού, το χειρίζεστε διακριτικά παρατηρώντας τους άλλους πόσο γρήγορα, ασυναίσθητα και αλόγιστα τρώνε. Έτσι θα έχετε όλο το χρόνο να απολαύσετε ψύχραιμα το τραπέζι αλλά και θα κάνετε ωφέλιμες διαπιστώσεις.

Για παράδειγμα, σκεφτείτε ένα οικείο σας πρόσωπο, πολύ εκφραστικό και περιγραφικό όπου στο τραπέζι μιλώντας δεν αφήνει ποτέ το πιρούνι κάτω αλλά αντίθετα το ανεμίζει κουνώντας το πέρα δώθε… Το άτομο αυτό παραέχει καλή σχέση με το φαγητό (ίσως και κάποια κιλά παραπάνω), μιας και το πιρούνι είναι προέκταση του χεριού του. Ακόμα εφοδιαστείτε με έτοιμες δικαιολογίες, όπως «δεν πεινάω άλλο, θα φάω σε λίγο, φούσκωσα, δεν μου αρέσει, περιμένω το γλυκό» κτλ. ώστε να μην δημιουργείται θέμα στο τραπέζι.

«Έξτρα»

Εδώ συναντούμε κυρίως τα επιδόρπια και το αλκοόλ. Πάλι για να μην εκτεθείτε ή προσβάλλετε κάποιον ετοιμάστε επιχειρήματα όπως π.χ. το ποτό θα σας ζεστάνει παραπάνω -ιδίως μετά το πρώτο-. Χρησιμοποιείστε το ως δικαιολογία για τον «πότη» της παρέας που νοιάζεται μόνο για το πώς θα σας γεμίζει συνεχώς το ποτήρι και να θυμάστε πως το οινόπνευμα έχει διουρητική δράση και μπορεί να αφυδατώσει. Μαζί δε με τα αρμυρά συνοδευτικά, το μόνο που θα καταφέρετε είναι να διψάσετε περισσότερο και. αν δεν υπάρχει νερό κοντά σας μάλλον θα πιείτε πάλι από το ποτό δημιουργώντας ένα φαύλο κύκλο.

Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα…

Να θυμάστε τέλος ότι ο αυτοσκοπός των καλοκαιρινών εξόδων είναι η παρέα και η συντροφιά και όχι η αλόγιστη πόση και βρώση. Δείτε τους μεζέδες ως το αλατοπίπερο της βραδιάς σας και ένα ποτήρι λευκό κρασί ως το απαραίτητο αξεσουάρ στο χέρι. Χειριστείτε τα παραπάνω ως ανεξάρτητη επιλογή και όχι ως καταναγκασμό και υιοθετήστε τη λογική αυτή για το υπόλοιπο καλοκαίρι που έχουμε μπροστά μας. Άλλωστε δεν χρειαζόμαστε πάρα πολλά. Λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και τα υπόλοιπα … τα γνωρίζετε!

Δημήτριος Πέτσιος Msc
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος
MSc Διατροφής και Άσκησης
Μέλος του Π.Σ.Δ. & Ελληνικής Εταιρείας Λιπιδιολογίας & Αθηροσκλήρωσης (Ε.Ε.Λ.Α.)
Γενικός Διευθυντής του δια…της Τροφής

www.dia-trofis.gr

Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline