Τα κινητά τηλέφωνα προσφέρουν άνεση και ασφάλεια στις οικογένειες, αλλά μπορεί επίσης να προκαλέσουν κινδύνους, ειδικά όταν τα παιδιά επιχειρούν να καταπιαστούν με πολλά πράγματα ταυτόχρονα, ενώ συζητούν στο κινητό τηλέφωνο, όποτε θα έχουν μειωμένη νοητική ικανότητα για να αφιερωθούν σε ενδεχομένως επικίνδυνες δραστηριότητες, όπως η διάβαση των δρόμων. Τα παιδιά που μιλούν στο κινητό τηλέφωνο ενώ διασχίζουν το δρόμο διατρέχουν υψηλότερο κίνδυνο τραυματισμού ή θανάτου σε κάποιο ατύχημα ενώ ως πεζοί, σύμφωνα με μια νέα μελέτη.

Για τη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ένα πρόγραμμα εικονικής πραγματικότητας και τρεις οθόνες για να αναπαραστήσουν μια πραγματική διάβαση πεζών στο Birmingham, με προσομοίωση οχημάτων διαφόρων μεγεθών τα οποία διέσχιζαν την εικονική αυτή οδό. Οι ψυχολόγοι διαπίστωσαν ότι όλα τα παιδιά - ακόμα και εκείνα που είχαν πλέον εξοικειωθεί με την ομιλία σε κινητό και τη διάβαση δρόμων ή είχαν βαθμολογηθεί ως ιδιαίτερα προσεκτικά - είχαν περισσότερες πιθανότητες να εκδηλώσουν επικίνδυνη συμπεριφορά όταν διέσχιζαν τον εικονικό δρόμο και μιλούσαν παράλληλα στο κινητό τους τηλέφωνο.
Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά που μιλούσαν σε κινητό τηλέφωνο έκαναν κατά 20% περισσότερη ώρα για να ξεκινήσουν να διασχίζουν το δρόμο, ενώ είχαν κατά 43% περισσότερες πιθανότητες να τα χτυπήσει κάποιο όχημα ή κάτι τέτοιο να αποφευχθεί την τελευταία στιγμή, πάντα στο περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας. Επιπροσθέτως, τα παιδιά κοιτούσαν και από τις δύο πλευρές κατά 20% λιγότερες φορές πριν διασχίσουν το δρόμο και έδιναν στον εαυτό τους κατά 8% λιγότερο χρόνο για να διασχίσουν το δρόμο με ασφάλεια μπροστά από διερχόμενα οχήματα, όταν μιλούσαν στο κινητό τους τηλέφωνο.
Τα κινητά τηλέφωνα χρησιμοποιούνται ολοένα συχνότερα από παιδιά σχολικής ηλικίας. Όπως και οι οδηγοί θα πρέπει να μειώσουν τη χρήση κινητού τηλεφώνου ενώ οδηγούν, έτσι και οι πεζοί, και ειδικά τα παιδιά, θα πρέπει να αποφεύγουν τη χρήση κινητού τηλεφώνου ενώ διασχίζουν δρόμους.
Χρειάζεται να διενεργηθούν περαιτέρω έρευνες ώστε να προσδιοριστεί η επίδραση που έχουν στην οδική ασφάλεια και άλλες δραστηριότητες, όπως η σύνταξη γραπτών μηνυμάτων, η ακρόαση μουσικής από ακουστικά και η συνομιλία, στην ικανότητα των παιδιών να διασχίσουν τους δρόμους με ασφάλεια.

 

Πηγή: Περιοδικό Pediatrics

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Χρ. Σπίγγος