Η πιο πρόσφατη μελέτη διεξάχθηκε στο Πανεπιστήμιο Ντάρχαμ, της Βόρειας Καρολίνας, σε 156 πάσχοντες από κατάθλιψη ηλικίας άνω των 50 ετών. Οι ερευνητές χώρισαν κατ' αρχήν τους ασθενείς σε τρεις ομάδες, ορίζοντας σε κάθε μία διαφορετικό πρόγραμμα θεραπείας: η πρώτη ακολουθούσε φαρμακευτική αγωγή, η δεύτερη ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα γυμναστικής και η τρίτη συνδυασμό φαρμακευτικής αγωγής και σωματικής άσκησης. Τέσσερις μήνες αργότερα τα αποτελέσματα ήταν σαφή: το 75% των εθελοντών που συμμετείχαν στην μελέτη, και από τις τρεις ομάδες, σημείωσε σημαντική υποχώρηση της κατάθλιψης - σε πολλούς υπήρξε πλήρης αποκατάσταση. Έτσι, οι ερευνητές διέκοψαν τη χορήγηση των φαρμάκων σε όσους ασθενείς τα έπαιρναν και συνέχισαν να παρακολουθούν τους ασθενείς για να δουν αν και πότε θα παρουσιάσουν υποτροπή της κατάστασής τους. Δέκα μήνες αργότερα η εικόνα μιλούσε από μόνη της: οι ασθενείς που ανήκαν στην ομάδα της θεραπείας με άσκηση είχαν παρουσιάσει τις μισές υποτροπές σε σχέση με τους εθελοντές των δύο άλλων ομάδων. Τα συμπεράσματα της μελέτης αυτής συμφωνούν με αντίστοιχα ευρήματα ανάλογων μελετών, οι οποίες έχουν διεξαχθεί σε άλλα αμερικανικά πανεπιστήμια, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται το Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ, το Πανεπιστήμιο του Ιλλινόϊ και η Σχολής Δημοσίας Υγείας του Πανεπιστημίου Μπρέκλεϋ, στην Καλιφόρνια. Η κατάθλιψη Η μελαγχολική διάθεση είναι το βασικό σύμπτωμα της κατάθλιψης, αλλά η κατάθλιψη μπορεί να είναι είτε φυσιολογική αντίδραση σε ένα ιδιαίτερα δυσάρεστο γεγονός (λ.χ. πένθος) είτε παθολογική διαταραχή. Η διαφορά ανάμεσα στη θλίψη και την ασθένεια έγκειται στο γεγονός ότι τα άτομα που νοσούν δεν μπορούν να βγουν μόνα τους από την καταθλιπτική κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει και η οποία τείνει συνήθως προς την επιδείνωση, εμποδίζοντάς τα να έχουν μία φυσιολογική ζωή. Η κατάθλιψη δηλαδή είναι δύο ειδών, αυτή που πηγάζει από μία αντίδραση και αυτή που είναι ενδογενής πάθηση, συχνά κληρονομική. Επίδραση της σωματικής άσκησης Η σωματική άσκηση πιστεύεται πως συμβάλλει στην καταπολέμηση της κατάθλιψης με πέντε τρόπους: Ωθεί τον οργανισμό να παράγει ενδορφίνες - τις γνωστές και ως «ορμόνες της ευφορίας» που φυσιολογικά παράγει ο εγκέφαλος.
Μειώνει τα επίπεδα της ορμόνης κορτιζόλη στο αίμα - η κορτιζόλη είναι μια ορμόνη που παράγεται από τον οργανισμό σε περίπτωση στρες και έχει διαπιστωθεί πως παίζει σημαντικό ρόλο και στην ανάπτυξη κατάθλιψης.
Συμβάλει στην τόνωση του αισθήματος αισιοδοξίας απέναντι στη ζωή.
Χαρίζει μία αίσθηση ικανοποίησης, που βοηθά στην αύξηση της αυτοεκτίμησης
Αυξάνει τα επίπεδα της σεροτονίνης - μιας ουσίας που επίσης παράγεται από τον εγκέφαλο και παίζει ρόλο-κλειδί στην επικοινωνία των εγκεφαλικών κυττάρων μεταξύ τους (νευροδιαβιβαστής). Τί είδους σωματική άσκηση; Οι ερευνητές έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα πως όλες οι μορφές φυσικής δραστηριότητας είναι ωφέλιμες, αρκεί να γίνονται σε μόνιμη και σταθερή βάση. Εάν δεν είναι εφικτό να γυμνάζεται κανείς κάθε μέρα, τότε συνιστάται άσκηση 2 ή 3 φορές την εβδομάδα. Γυμναστήριο ή απλό περπάτημα, κολύμπι, ποδόσφαιρο ή τένις, οτιδήποτε κάνει το σώμα να ασκείται και την ψυχή να γεμίζει ευχαρίστηση γίνεται το μαγικό ραβδί που απομακρύνει την κατάθλιψη από το νου, την ψυχή και το σώμα. Πηγή:  ΑΠΕ - ΜΠΕ Επιμέλεια θέματος: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline