Εκτύπωση
Κατηγορία: Ψυχολογία και Ψυχική Υγεία
Εμφανίσεις: 2840

Είναι δύσκολο να αποφύγουμε την κάλυψη των κακών νέων για την οικονομία στα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Επιδεινώνουν, όμως, τα ΜΜΕ την κατάσταση με αυτό τον καταιγισμό κακών νέων;

Το αίσθημα αυτό είναι τόσο ευρέως διαδεδομένο που το 77% των αποκριθέντων σε μια δημοσκόπηση της εταιρίας Opinion Research Corporation το Δεκέμβριο του 2008 δήλωσε ότι κατηγορεί τα ΜΜΕ γιατί αυτά επιδεινώνουν την κατάσταση της οικονομίας. Ολοένα περισσότεροι ψυχολόγοι και οικονομολόγοι αναλύουν την εμπιστοσύνη των καταναλωτών ως παράγοντα που επηρεάζει την καταναλωτική συμπεριφορά και πραγματικά, δεν υπάρχει καμία αντίρρηση ότι τα ΜΜΕ όντως επηρεάζουν τη συμπεριφορά του κόσμου. Έχουμε να δούμε μια τέτοια οικονομική κατάσταση από τη δεκαετία του ’80. Και η κατάσταση των ΜΜΕ είναι διαφορετική σήμερα. Το 1981, κατά την τελευταία σημαντική οικονομική ύφεση, το CNN μόλις είχε αρχίσει να εκπέμπει. Ο όγκος των πληροφοριών σήμερα είναι τεράστιος και δεν υπάρχει ιστορικό προηγούμενο για να κρίνουμε τι αντίκτυπο έχει στη συμπεριφορά των ανθρώπων. Όταν οι καιροί δυσκολεύουν, το άγχος επιβίωσης αυξάνεται και σύμφωνα με τους ψυχολόγους, οι άνθρωποι αποταμιεύουν αντί να ξοδεύουν, υιοθετώντας μια έμφυτη τακτική αποθησαύρισης που απαντάται σε πολλά ανώτερα θηλαστικά. Αυτό καταδεικνύεται από τα επίπεδα προσωπικών καταθέσεων των τελευταίων 14 ετών. Η συμπεριφορά αυτή είναι λογική σε ατομικό επίπεδο, αλλά επιβλαβής για την ευρύτερη οικονομία. Οι καιροί, όμως, είναι δύσκολοι και δεν είναι δουλειά των ΜΜΕ να εξωραΐσουν μια πολύ άρρωστη κατάσταση.

Επιμέλεια: Κωνσταντίνος Χρ. Σπίγγος

Πηγή: Περιοδικό New England Journal of Medicine