Εκτύπωση
Κατηγορία: Παιδί Έφηβος και Υγεία
Εμφανίσεις: 3176
Οι μαθησιακές δυσκολίες ακολουθούν κάποιον, που γεννιέται μ' αυτές, σ' όλη την πορεία της ζωής του. Δεν σταματούν στο σχολείο και μπορούν να επηρεάσουν όλους τους τομείς της ζωής ενός ενήλικα, όπως τον κοινωνικό, τον οικογενειακό και τον εργασιακό. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει επίσημη καταγραφή του ποσοστού μαθητών κι ενηλίκων με μαθησιακές δυσκολίες (δυσλεξία, προβλήματα άρθρωσης, διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα). Σε χώρες του εξωτερικού, όπως καταδεικνύουν τα διαθέσιμα στοιχεία, περίπου το 15% του γενικού πληθυσμού αντιμετωπίζει τέτοιες δυσκολίες και το 5-8% των μαθητών παρουσιάζει προβλήματα δυσλεξίας. Στο σύνολο του πληθυσμού των χωρών της Ευρώπης υπολογίζεται ότι περίπου 50 εκατομμύρια πολίτες «πάσχουν» από μαθησιακές δυσκολίες. Στο πλαίσιο του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου του Συλλόγου Γονέων παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες Θεσσαλονίκης και Βόρειας Ελλάδας και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας, που θα διεξαχθεί στο αμφιθέατρο του νοσοκομείου Παπαγεωργίου, στις 7-8 Νοεμβρίου, πρόκειται να παρουσιαστούν στοιχεία που αφορούν ένα άγνωστο μέχρι στιγμής "κομμάτι" του θέματος, που αφορά τα ενήλικα άτομα και την κοινωνική διάσταση στο πρόβλημά τους, καθώς και τις προσαρμογές στο δικαστικό σύστημα και στον εργασιακό χώρο, σε ό,τι αφορά τους ενήλικους με μαθησιακές δυσκολίες. Παράλληλα, θα παρουσιαστούν θέματα που αφορούν τη σχολική ζωή, τις τεχνικές που βοηθούν στην κατανόηση των μαθημάτων, καθώς και έκθεση βιβλίων και βοηθητικών λογισμικών. Μαθησιακές δυσκολίες, παραβατικότητα και προβληματικές σχέσεις Σύμφωνα με την ειδική εκπαιδευτικό και σύμβουλο σε δικαστήρια της Βρετανίας για θέματα μαθησιακών δυσκολιών, Μέλανι Τζέιμσον, η μη σωστή αντιμετώπιση των δυσκολιών στο σχολείο ή στην οικογένεια, μπορεί να οδηγήσει σε δευτερογενείς ψυχολογικές επιπτώσεις, που με τη σειρά τους μπορεί να οδηγήσουν σε παραβατικότητα των ατόμων αυτών, εξαιτίας της απόρριψης που θα έχουν βιώσει από φίλους, γονείς και δασκάλους. Είναι χαρακτηριστικό ότι, το 52% των παραβατών στην Βρετανία αντιμετωπίζουν αλφαβητικές δυσκολίες και απ' αυτούς, το 20% έχει μία «κρυφή αναπηρία», όπως η δυσλεξία. Επίσης, το 1/5 των κρατουμένων σε φυλακές έχει επηρεαστεί από τις μαθησιακές δυσκολίες. Η έγκαιρη διάγνωση στο σχολείο βοηθά τα παιδιά και στην ενήλικη ζωή τους, καθώς θα γνωρίζουν το πρόβλημά τους εξαρχής. Η διάγνωση στην ενήλικη ζωή είναι δυσκολότερη και θα πρέπει κάποιος να ανατρέξει στη σχολική ηλικία. Η ταχύτητα ανάγνωσης και η ορθογραφία παραμένουν βασικές ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών και σ' έναν ενήλικα, ωστόσο υπάρχει και μία σειρά άλλων στοιχείων που μαρτυρούν το πρόβλημα. Όπως είναι, για παράδειγμα, η ασυνέπεια στον χρόνο (π.χ. σε ραντεβού) και η αδυναμία προσανατολισμού (χώρος), που έχει ως αποτέλεσμα, να μην μπορεί το άτομο που αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα να διαβάσει έναν χάρτη ή να κινηθεί προς συγκεκριμένη κατεύθυνση. Επίσης, παρατηρείται και το φαινόμενο της παρανόησης πραγμάτων από λάθος ανάγνωση λέξεων ή η αδυναμία απάντησης σε γενικές ερωτήσεις (π.χ. τι έκανες σήμερα;), με αποτέλεσμα να χρειάζονται μικρότερες και πιο συγκεκριμένου τύπου ερωτήσεις. Η αδυναμία αυτή στην επικοινωνία οδηγεί συχνά σε προβλήματα στις ανθρώπινες σχέσεις ή σε διαζύγια, καθώς το "έτερον ήμισυ" θεωρεί ότι ο σύντροφός του προσπαθεί να κρύψει κάτι. Το ίδιο ισχύει και στα δικαστήρια, με τους παραβάτες με μαθησιακές δυσκολίες και στις περιπτώσεις αυτές, σύμφωνα με την κ. Τζέιμσον, οι δικαστές και οι δικηγόροι θα πρέπει να γνωρίζουν τη σωστή μέθοδο ερωτήσεων για τα άτομα αυτά. Η αναγνώριση του προβλήματος από τους ενήλικες βοηθά και στο εργασιακό τους περιβάλλον, το οποίο θα πρέπει να τους παρέχει τα απαραίτητα εκείνα εφόδια (π.χ. λογισμικά προγράμματα), που βοηθούν τη δημιουργικότητά τους. Αν αναρωτηθεί κάποιος, για ποιο λόγο θα πρέπει να μπει μία εταιρία στη διαδικασία να προσλάβει έναν εργαζόμενο με μαθησιακές δυσκολίες, αρκεί να γνωρίζει ότι τα άτομα αυτά είναι πολλές φορές περιζήτητα, επειδή φέρουν ένα ιδιαίτερο χάρισμα- στα δημιουργικά τουλάχιστον επαγγέλματα (καλλιτεχνικά, γραφιστικά, εικονογράφησης κ.α.)- καθώς ο εγκέφαλός τους λειτουργεί άριστα με εικόνες, σε αντίθεση με τους περισσότερους θεωρητικούς ανθρώπους. Μέθοδος μάθησης Inspiration Στη διάρκεια του συνεδρίου θα παρουσιαστεί το ειδικό λογισμικό «Inspiration», που δημιούργησε αμερικανική εταιρία, για τη νοητική χαρτογράφηση μαθημάτων. Το λογισμικό αυτό απευθύνεται σε γονείς και μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και χρησιμοποιείται σε χώρες του εξωτερικού με επιτυχία, καθώς επιτρέπει στον ενδιαφερόμενο να προσαρμόζει τα μαθήματά του, σύμφωνα με τις ανάγκες του. Η ευέλικτη λειτουργία του στηρίζεται σε μία γνωστική μέθοδο που χρησιμοποιεί διαγράμματα και η εκμάθηση των μαθημάτων γίνεται ηλεκτρονικά με τη χρήση εικόνας, ήχου, σχεδίων, χρωμάτων κ.ά. Πηγή:  ΑΠΕ-ΜΠΕ