altΤα τριγλυκερίδια είναι χημικές ενώσεις, οι οποίες καταναλώνονται από τον οργανισμό για την παραγωγή ενέργειας. Τα τριγλυκερίδια αποτελούν την πιο κοινή μορφή λίπους που καταναλώνει ο οργανισμός και αποτελούν το κύριο συστατικό των φυτικών ελαίων και του ζωικού λίπους.

Ποια είναι η δομή και η λειτουργία  των τριγλυκεριδίων;

Το μόριο των τριγλυκεριδίων, έχει σαν βάση την γλυκερίνη, στην οποία είναι συνδεδεμένα τρία μόρια λιπαρών οξέων. Για να απορροφηθούν, τα μόρια αυτά διασπώνται εντός του λεπτού εντέρου και στη συνέχεια, συνδέονται με μόρια χοληστερόλης, σχηματίζοντας χυλομικρά. Αυτή είναι η πηγή της ενέργειας για τα κύτταρα του οργανισμού. Τα ειδικά κύτταρα που αποθηκεύουν λίπος (λιποκύτταρα) καθώς και τα κύτταρα του ήπατος, χρησιμεύουν για την εναποθήκευση του λίπους και για την απελευθέρωση των χυλομικρών, όταν το σώμα χρειάζεται ενέργεια.

Τι κινδύνους παρουσιάζουν τα αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων;

Τα αυξημένα επίπεδα τριγλυκεριδίων, αποτελούν παράγοντα κινδύνου για εμφάνιση αρτηριοσκλήρυνσης, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή προσβολή, αγγειακό εγκεφαλικό επεισόδιο και περιφερική νόσο των αρτηριών. Τα εξαιρετικά αυξημένα επίπεδα των τριγλυκεριδίων, μπορούν επίσης να προκαλέσουν λιπώδες ήπαρ και παγκρεατίτιδα.

Εκτός των ανωτέρω, τα αυξημένα επίπεδα των τριγλυκεριδίων, μπορεί να συνδέονται και με άλλες καταστάσεις ή  ασθένειες, όπως:

•    Ανεπαρκώς ελεγχόμενο διαβήτη

•    Νόσο των νεφρών

•    Μερικά φάρμακα (για παράδειγμα, βήτα-αναστολείς, διουρητικά, αντισυλληπτικά) alt

Αλκοόλ και τριγλυκερίδια

Η κατανάλωση αλκοόλ, μπορεί να αυξήσει τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα, αναγκάζοντας το ήπαρ να παραγάγει περισσότερα λιπαρά οξέα. Όμως υπάρχουν ορισμένες ευεργετικές επιπτώσεις από την μέτρια κατανάλωση αλκοόλ. Έτσι, π.χ. ένα ποτήρι κρασί την ημέρα, μπορεί να εξισορροπήσει αυτή την αύξηση των τριγλυκεριδίων. Η μέτρια κατανάλωση αλκοόλ, μπορεί να αυξήσει ελαφρά την ΗDL (την "καλή" χοληστερόλη) και το κόκκινο κρασί, το οποίο περιέχει αντιοξειδωτικές ουσίες, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Ποια είναι τα φυσιολογικά επίπεδα των τριγλυκεριδίων και ποιος ο κίνδυνος από τα αυξημένα;

•    Τα φυσιολογικά επίπεδα των τριγλυκεριδίων στο αίμα, είναι χαμηλότερα από 150mg/dL.

•    Τα ενδιάμεσα επίπεδα, είναι μεταξύ 150-200mg/dL.

•    Τα υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων (υψηλότερα από 200mg/dL), έχουν άμεση σχέση με αυξημένο κίνδυνο αρτηριοσκλήρυνσης και συνεπώς, στεφανιαίας νόσου και αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου.

•    Τα εξαιρετικά υψηλά επίπεδα τριγλυκεριδίων (υψηλότερα από 500mg/dL), μπορεί να προκαλέσουν παγκρεατίτιδα (φλεγμονή του παγκρέατος).

Πως μπορεί να μειωθούν τα επίπεδα των τριγλυκεριδίων;

Η επαναφορά των τριγλυκεριδίων στα φυσιολογικά επίπεδα, μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιακής προσβολής, αγγειακού εγκεφαλικού επεισοδίου και περιφερικής νόσου των αρτηριών. Ο έλεγχος των υψηλών τριγλυκεριδίων και της υψηλής χοληστερόλης, πρέπει να γίνεται συνεχώς. Ένας υγιεινός τρόπος ζωής, περιλαμβάνει την σωστή διατροφή, την καθημερινή εφαρμογή προγράμματος ασκήσεων, την διακοπή του καπνίσματος και την διατήρηση φυσιολογικού βάρους. Οι οδηγίες αυτές, πολλές φορές μπορεί να αρκούν, όμως μερικά άτομα, μπορεί να χρειασθούν επιπλέον και ορισμένα φάρμακα. Ο θεράπων ιατρός, μπορεί να ορίσει το καταλληλότερο πρόγραμμα φαρμακευτικής αγωγής. alt

Αλλαγές στη διατροφή

Οι ακόλουθες διαιτητικές αλλαγές, μπορεί να βοηθήσουν στη μείωση των τριγλυκεριδίων:

1.      Μείωση κατανάλωσης ζάχαρης

2.      Καταναλώνετε προϊόντα ολικής άλεσης (ψωμί, ζυμαρικά, ρύζι, κλπ). Στην αρχή, ίσως δυσκολευτείτε λίγο, όμως αξίζει τον κόπο.

3.      Περιορίστε ή αποφύγετε τελείως τροφές με κεκορεσμένα ή trans λίπη. Αυτές οι μορφές λίπους, υπάρχουν στο βούτυρο, κρέας, παγωτά, πλήρες γάλα, τυρία κλπ. Διαβάζετε τις οδηγίες, για να προσδιορίσετε κατά πόσον περιέχουν ανθυγιεινά λίπη. Χρησιμοποιείτε μονοακόρεστα και πολυακόρεστα έλαια και λίπη. Οι καλύτερες πηγές αυτών των ουσιών, είναι το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, τα παχιά ψάρια όπως ο σολομός, ο τόνος, η σαρδέλα, ο κολιός, το σκουμπρί, η ρέγγα.

Πηγή: Υγείαonline.gr

Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline