Η Ιφιγένεια Λαμπροπούλου, Σύμβουλος Μελέτης και Ειδικής Μάθησης Παιδιών, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας, εξηγεί στο Υγείαonline.gr, πότε είναι η κατάλληλη ηλικία για να ξεκινήσετε να διαβάζετε στο παιδί σας βιβλία.

Δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι ποτέ πολύ νωρίς για να φέρετε σε επαφή το μωρό σας με το βιβλίο. Για εκείνο το βιβλίο θα περάσει από διάφορα στάδια επεξεργασίας και ενδιαφέροντος. Αρχικά μπορεί απλά να το μασουλάει, να το σκίζει, να το πετάει κάτω. Σίγουρα όμως όταν πάρετε το μωρό σας αγκαλιά και του διαβάσετε ένα απλό παραμυθάκι θα κάτσει με πολύ ευχαρίστηση ακόμα και αν κατανοεί το ένα τέταρτο αυτών που του διαβάζετε, γιατί πολύ απλά αυτό που το ευχαριστεί είναι που βρίσκετε στη αγκαλιά σας και ακούει την φωνή σας. Με τον καιρό θα δείτε ότι γυρνάει μόνο του τις σελίδες και αργότερα θα αναγνωρίζει εικόνες που του δείχνετε. Σίγουρα πάντως για αρχή ένα ωραίο πάνινο βιβλίο που δεν θα το τραυματίσει κιόλας ότι κι αν υποστεί στα χέρια του είναι το καταλληλότερο. Βιβλίο δεν είναι μόνο τα παραμυθάκια με τις νεράιδες ή οι ιστοριούλες για πρίγκιπες και δράκους, αλλά και τα βιβλία με εικόνες από την καθημερινότητα του παιδιού σας μέσα από τα οποία μπορεί να αυξήσει το λεξιλόγιό του...Τα βιβλιαράκια με εικόνες κατηγοριοποιημένες είναι το επόμενο στάδιο μετά το πάνινο βιβλίο. Οι εικόνες με πράγματα που γνωρίζει αλλά και με άλλα που θα μάθει θα του διεγείρουν τη φαντασία, και θα το βοηθήσουν να αναπτύξει την παρατηρητικότητά του και γενικότερα την οπτική του ικανότητα. Το κλασικό βιβλίο-παραμύθι θα έρθει στη συνέχεια. Προσέξτε όμως, όταν επιλέξετε ένα τέτοιο βιβλίο να είστε σίγουροι ότι οι εικόνες που συνοδεύουν το παραμύθι συνάδουν με το κείμενο, ώστε να μπορεί να παρακολουθεί τα εξελισσόμενα και να δημιουργεί μία συνέχεια μέσα από αυτές και να είναι περισσότερες από το κείμενο. Στα παιδιά αρέσουν πολύ τα βιβλία που συνοδεύονται από cd, τα βιβλία που το κείμενό τους έχει ρυθμικές φράσεις ή ρίμα, οι απλές ιστορίες με λίγα και κατανοητά λόγια. Για να αυξήσετε το ενδιαφέρον του προς το βιβλίο καταρχάς πρέπει να βλέπει εσάς τους ίδιους με ένα βιβλίο κάποιες στιγμές της ημέρες. Ακόμα και αν δεν το διαβάζετε...περνάτε το μήνυμα που θέλετε...τα παιδιά κοπιάρουν. Μη το ξεχνάτε! Όταν του διαβάζετε κάντε ήχους που θα το κάνουν ενδιαφέρον, και αλλάξτε τη φωνή σας σε κομμάτια διαλόγων... Δεν χρειάζεται πάντα να ακολουθείτε κατά γράμμα το κείμενο. Εάν το παιδί σας οδηγεί με τις ερωτήσεις του έξω από την πεπατημένη του κειμένου, δώστε του την ευκαιρία να το πάτε παραπέρα. Η συνήθεια που έχει η πλειοψηφία των γονιών να διαβάζουν παραμύθι στο παιδί την ώρα του ύπνου δεν το κατάλαβα ποτέ. Δηλαδή...το παραμύθι είναι ένας τρόπος να κοιμηθεί; Αυτό το μήνυμα περνάνε! Το βιβλίο δεν έχει κατάλληλη ώρα λένε οι ειδικοί, αλλά πιστεύω ότι το να διαβάσετε στο παιδί σας ένα ωραίο παραμύθι με δίδαγμα κάπου εκεί λίγο πριν το μεσημεράκι που έχει ακόμα με ενέργεια και όχι συσσωρευμένη κούραση όλης της ημέρας είναι πολύ πιο ιδανικό από ότι το βράδυ την ώρα του ύπνου. Εάν βλέπετε ότι το παιδί σας δεν δείχνει ενδιαφέρον για βιβλίο, μην ανησυχείτε...θα του έρθει η επιθυμία αργότερα, αρκεί να μην το πιέσετε. Αρκεί να έχει ελεύθερη πρόσβαση στα βιβλία στο δωμάτιό του και όχι να βρίσκονται στο ψηλότερο ράφι...Πρέπει να είναι τοποθετημένα κάπου στο ύψος του ώστε να είναι στο οπτικό του πεδίο.

Ιφιγένεια Η. Λαμπροπούλου
Εκπαιδευτική Σύμβουλος
Σύμβουλος Μελέτης Παιδιών Προσχολικής και Δημοτικής Ηλικίας
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας

childstudyconsultant.blogspot.com
Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline