altΗ Ιωάννα Κουτσοπούλου, Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια, MSc in Counselling Studies, εξηγεί στο Υγείαonline.gr, πώς μπορούμε να βοηθήσουμε έναν φίλο, ή έναν συγγενή, ή ακόμα και τον εαυτό μας που έχει κατάθλιψη.

Όταν κάποιος κοντινός σας άνθρωπος έχει κατάθλιψη, επηρεάζεστε και εσείς. Το πρώτο και πιο σημαντικό πράγμα που μπορείτε να κάνετε για να τον βοηθήσετε, είναι να τον ενθαρρύνεται να βρει μια σωστή διάγνωση και θεραπεία. Μπορεί να χρειαστεί να κλείσετε εσείς εκ μέρους του ραντεβού με γιατρό και να τον ενθαρρύνετε να παραμείνει στη θεραπεία, καθώς η κατάθλιψη συχνά ακινητοποιεί και απομονώνει το άτομο.

Άλλοι τρόποι είναι:

●   Προσφέρετε συναισθηματική στήριξη, κατανόηση, υπομονή και ενθάρρυνση
●   Βοηθήστε τον να συζητήσει μαζί σας και ακούστε προσεχτικά
●   Ποτέ μην ακυρώνετε τα συναισθήματα που εκφράζει, αλλά δίνετε έμφαση στην πραγματικότητα και προσφέρετε ελπίδα
●   Μην αγνοείτε σκέψεις αυτοκτονίες και να τις αναφέρετε στον γιατρό ή τον θεραπευτή του
●   Προσκαλέστε τον σε περιπάτους και άλλες εξωτερικές δραστηριότητες χωρίς όμως να τον πιέζετε πολύ. Αν και χρειάζεται τη συντροφιά και λίγο σπρώξιμο να απασχοληθεί με άλλα πράγματα, οι πολλές απαιτήσεις μπορεί να ενισχύσουν τα συναισθήματα αποτυχίας.
●   Θυμίζετε του, ότι με τον καιρό και με την θεραπεία τα συμπτώματα θα φύγουν. alt

Πώς μπορώ να βοηθήσω τον εαυτό μου, αν έχω κατάθλιψη;
Αν έχετε κατάθλιψη μπορεί να νιώθετε εξαντλημένοι, αβοήθητοι και απελπισμένοι. Μπορεί να σας φαίνεται υπερβολικά δύσκολο να ενεργήσετε για να βοηθήσετε τον εαυτό σας. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσετε ότι αυτά τα συναισθήματα είναι μέρος της κατάθλιψης και δεν αντανακλούν πραγματικές καταστάσεις. Από τη στιγμή που θα αναγνωρίσετε την κατάθλιψή σας και θα αρχίσετε θεραπεία, η αρνητική σκέψη θα αρχίσει να φεύγει. ●   Συμμετέχετε σε ήπιες δραστηριότητες που σας άρεσαν
●   Θέστε ρεαλιστικούς στόχους για τον εαυτό σας
●   Προσπαθήστε να κάνετε ό, τι μπορείτε, βάλτε προτεραιότητες, κάνετε ένα βήμα τη φορά
●   Προσπαθήστε να περνάτε χρόνο με άλλους ανθρώπους, να τους μιλάτε και αν τους αφήνετε να σας βοηθούν
●   Μην περιμένετε να αλλάξει η διάθεση σας αμέσως, αλλά σταδιακά
●   Αναβάλετε να πάρετε σημαντικές αποφάσεις μέχρι να νιώσετε καλύτερα

Ιωάννα Κουτσοπούλου
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
MSc in Counselling Studies

www.psixotherapeia.gr

Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline