Η Μαρινέλλα Τσουκαλά M.A., CCC-SLP, Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας, Ιδρυτής και Επιστημονικός Διευθυντής του Κέντρου "Λέγειν", αναφέρει στο Υγείαonline.gr, τους κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει η χρήση της τηλεόρασης στα μικρά παιδιά έως 2 ετών και τι θα πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα οι γονείς.
Η τηλεόραση βρίσκεται πλέον σε κάθε σπίτι, ενώ σε πολλές οικίες υπάρχουν συσκευές με οθόνες, σχεδόν σε κάθε δωμάτιο. •    Κατά πόσο όμως ωφελούνται τα μικρά παιδιά έως 2 ετών από τη χρήση της τηλεόρασης; •    Ποια προγράμματα ενδείκνυται να παρακολουθούν και •    Κατά πόσο ο χρόνος μπροστά στην οθόνη, μπορεί να τα εμποδίσει να αναπτύξουν τις γλωσσικές και μαθησιακές τους ικανότητες, πριν ξεκινήσουν το σχολείο;   Από τα μέσα ενημέρωσης δεν υπάρχει κανένας προγραμματισμός για θέματα που να απευθύνονται ηλικιακά στους μικρούς μας φίλους. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής (ΑΑP), υποστηρίζει πως η μάθηση μέσα από τη διασκέδαση δεν είναι κάτι τόσο δύσκολο, γιατί υπάρχουν καλύτεροι τρόποι, ώστε να εκπαιδευτούν τα μικρά παιδιά διασκεδάζοντας, σε αυτή την κρίσιμη ηλικία. Για το λόγο αυτό η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής είχε υποβάλει από το 1999 στα μέσα μαζικής ενημέρωσης ειδικό τροποποιημένο τηλεοπτικό πρόγραμμα για παιδιά κάτω των 2 ετών. Το τηλεοπτικό αυτό πρόγραμμα όμως δεν ενθουσίασε, με αποτέλεσμα την μείωση της τηλεθέασης για τα παιδιά αυτής της ηλικιακής ομάδας. Η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής προώθησε πρόσφατα μια νέα πολιτική καμπάνια με τίτλο: "Χρήση των μέσων ενημέρωσης για τα παιδιά ηλικίας κάτω των δύο ετών" και κυκλοφόρησε στο Εθνικό Συνέδριο της Ακαδημίας στο τμήμα παιδιατρικής τον Νοέμβριο του 2011. Σύμφωνα με τις συστάσεις της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής αναφέρεται ότι οι γονείς θα πρέπει να περιορίζουν το συνολικό χρόνο των παιδιών προσχολικής ηλικίας μπροστά στην οθόνη σε 2 ώρες μέγιστο χρόνο καθημερινά, ενώ υποστηρίζει πως θα ήταν καλύτερο τα παιδιά κάτω των 2 ετών να παρακολουθούν ελάχιστη έως καθόλου τηλεόραση. "Οι ανησυχίες που εξέφρασε η αρχική πολιτική δήλωση της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής είναι σήμερα ακόμη πιο σημαντικές, οι οποίες μας οδηγούν στην ανάπτυξη μιας πιο ολοκληρωμένης καθοδήγησης γύρω από αυτή την ηλικιακή ομάδα", δήλωσε ο Δρ Άρι Μπράουν, μέλος του Συμβουλίου της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής σχετικά με θέματα Επικοινωνίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Τα βασικά πορίσματα της έρευνας αναφέρουν τα εξής: •    Πολλά τηλεοπτικά προγράμματα για βρέφη ή για νήπια, χαρακτηρίζονται ως "εκπαιδευτικά", όμως υπάρχοντα στοιχεία δεν υποστηρίζουν κάτι τέτοιο (evidence does not support this). Ένα ποιοτικό πρόγραμμα έχει εκπαιδευτική αξία για το παιδί, όταν μπορεί να κατανοήσει το περιεχόμενο και το πλαίσιο του προγράμματος, κάτι που συμβαίνει συνήθως μετά την ηλικία των 2 ετών. •    Το παιχνίδι αυξάνει την ανάπτυξη του εγκεφάλου σε σχέση με τα μέσα ενημέρωσης. Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν να σκέφτονται δημιουργικά, να λύνουν προβλήματα και να αναπτύσσουν τη λογική μέσω των κινητικών δεξιοτήτων. •    Τα βρέφη και τα νήπια μαθαίνουν παίζοντας και όχι βλέποντας τηλεόραση. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν πρόβλημα τραυλισμού. •    Οι γονείς θα πρέπει να παρακολουθούν τηλεόραση μαζί με το παιδί τους, ώστε να βοηθούν το παιδί να κατανοήσει πράγματα δύσκολα στην αντίληψη. •    Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν καλύτερα από την αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους (παιδιά ή ενήλικες) και όχι από την αλληλεπίδραση της μικρής οθόνης. •    Οι ώρες τηλεθέασης μπορεί να προκαλέσουν κακές συνήθειες ύπνου, με ακανόνιστα ωράρια για το παιδί και μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά τη διάθεση και τη συμπεριφορά του παιδιού στην μάθηση.   •    Τα μικρά παιδιά που περνούν υπερβολικό χρόνο στην τηλεόραση έχουν κίνδυνο να παρουσιάσουν καθυστέρηση στην ανάπτυξη του λόγου όταν ξεκινήσουν το σχολείο. Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς; •    Περιορίστε τις ώρες χρήσης της τηλεόρασης για τα παιδιά κάτω των 2 ετών.     •    Μειώστε τον χρόνο που περνούν τα παιδιά σας μπροστά στη μικρή οθόνη και αντικαταστήστε τον από κάποιο ανεξάρτητο παιχνίδι με άλλα παιδιά, όταν δεν μπορείτε να παίξετε με το παιδί σας. •    Σε καμία περίπτωση μην τοποθετήσετε τηλεόραση σε βρεφικό ή παιδικό δωμάτιο. •    Προσπαθήστε τα παιδιά σας να μην παρακολουθούν προγράμματα που μπορεί να έχουν αρνητική επίδραση στον χαρακτήρα τους. Το καλύτερο πράγμα που μπορείτε να κάνετε για το παιδί σας, είναι να του δώσετε την ευκαιρία να μάθει μέσα από το παιχνίδι. Το παιδί σας έχει ανάγκη το ελεύθερο, μη δομημένο παιχνίδι, που θα μπορεί να παίξει τόσο μόνο του, όσο και με τους οικείους του. Η υπερβολική χρήση της μικρής οθόνης μπορεί να καθυστερήσει την ανάπτυξη του λόγου, ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά που αντιμετωπίζουν προβλήματα τραυλισμού. Καλό θα είναι οι γονείς να κατανοήσουν πως αν η χρήση της τηλεόρασης γίνει με μέτρο, τα μικρά παιδιά θα ωφεληθούν και θα έχουν μια πιο άνετη ομιλία. Πηγή: Stuttering Foundation of America Μετάφραση, Σχολιασμός και Απόδοση στα Ελληνικά: Μαρινέλλα Τσουκαλά, M.A., CCC-SLP
Παθολόγος Λόγου και Ομιλίας
Ιδρυτής και Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου "Λέγειν"Α.Ε.
Μέλος του American Speech-Language - Hearing Association (ASHA)

www.legein.gr


Διαβάστε ακόμα 7 χρήσιμα συσχετιζόμενα άρθρα της κυρίας Μαρινέλλας Τσουκαλά: •    11 ερωτήματα γύρω από τον τραυλισμό •    Παιδί: Ικανότητες και Δεξιότητες στο Νηπιαγωγείο •    Τεστ για την εξέλιξη λόγου στο παιδί σας •    Τεστ μαθησιακών δυσκολιών και δυσλεξίας •    Το παιδί μου παρουσιάζει προβλήματα άρθρωσης •    Τηλεπρακτική υποστήριξη λογοθεραπείας •    Αφασία: Βοήθεια από το οικογενειακό περιβάλλον Διαβάστε επίσης χρήσιμες επιστημονικές πληροφορίες γύρω από την εξέλιξη λόγου του παιδιού σας στο άρθρο: •    Πότε να ανησυχήσετε αν το παιδί λέει λίγες λέξεις © Απαγορεύεται η ολική ή η μερική αναπαραγωγή του κειμένου, χωρίς την προηγούμενη έγκριση του Συγγραφέα. Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline