altΟ Παναγιώτης Γ. Ρεγκούκος, Σύμβουλος Ανθρωπίνων Σχέσεων, Σχολή Γονέων - Εκπαιδευτική Συμβουλευτική Γονέων, εξηγεί στο Υγείαonline.gr, πως οι γονείς με την κατάλληλη εκπαίδευση μπορούν να βοηθήσουν και να διαπαιδαγωγήσουν σωστά τα παιδιά τους.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πως για να οδηγήσετε ακόμη και ένα «παπάκι» χρειάζεται να έχετε εκπαιδευτεί, να έχετε δώσει εξετάσεις και να έχετε αποκτήσει το σχετικό δίπλωμα, ενώ για να γίνετε γονέας, δεν χρειάζεται τίποτα;  Είναι πραγματικά εντυπωσιακό, πόσο λίγη σημασία δίνουν οι άνθρωποι στην εκπαίδευση τους, προκειμένου να αποκτήσουν παιδιά και να τα διαπαιδαγωγήσουν σωστά. Σε συζητήσεις που κάνουμε όλοι μεταξύ μας σχετικά με το ποιο σύστημα ακολουθούμε, το συντριπτικό ποσοστό απαντά «με το ένστικτο» λες και η διαπαιδαγώγηση περιορίζεται στον θηλασμό ή στην προστασία του παιδιού από τα άγρια θηρία. Μάλλον εννοούνε, πως θα ακολουθήσουν τον τρόπο με τον οποίο μεγάλωσαν οι ίδιο, επαναλαμβάνοντας δηλαδή τα ίδια λάθη που έκαναν οι γονείς τους σε εκείνους. Γιατί αν παρατηρήσετε καλά την συμπεριφορά σας, θα βρείτε πολλές ομοιότητες στον τρόπο που αντιμετωπίζετε, μιλάτε, συμπεριφέρεστε στα παιδιά σας.

Αν κάθε γενιά, έκανε λίγο λιγότερα λάθη από την προηγούμενη, σήμερα ο κόσμος μας θα ήταν καλύτερος. Αν το μεγάλο λάθος το κάναμε λίγο μικρότερο, τότε σήμερα θα είχαμε λιγότερα και μικρότερα λάθη στην συμπεριφορά μας απέναντι στα παιδιά. Αυτός είναι και ο στόχος της εκπαίδευσης στην διαπαιδαγώγηση. Δεν είναι να γίνουμε τέλειοι γονείς, τέλειοι άνθρωποι, τέλειοι σύζυγοι. alt Σημασία έχει να μάθουμε τις βασικές αρχές που διέπουν την σχέση του γονέα με το παιδί του, τις συμπεριφορές και των δύο, τις αντιδράσεις τους και τους στόχους που έχουν. Να μάθουμε τι να κάνουμε σε κάθε περίπτωση, έτσι ώστε η ζωή μας στο σπίτι και μέσα στην οικογένεια να γίνει ευκολότερη και το κλίμα χαλαρό και ήρεμο.

Γιατί σήμερα η «γονεϊκή» όπως λέγεται πλέον έχει:

•      Κανόνες,
•      Όρους,
•      Κατευθύνσεις,
•      Πρακτικές και
•      Τεχνικές,

που έχουν δοκιμαστεί και αποδεδειγμένα φέρνουν αποτελέσματα.

Αυτό τον πλούτο των γνώσεων και πρακτικών θα έχουμε την ευκαιρία να συζητάμε μέσα από αυτό το e-Seminar, έτσι που τα παιδιά μας να γίνονται καλύτεροι άνθρωποι και μέσα από αυτή την διαδικασία να γινόμαστε και εμείς καλύτεροι με αυτά.

Διαπαιδαγώγηση με βάση τη σχέση

Η διαπαιδαγώγηση για να είναι αποτελεσματική πρέπει να βασίζεται σε συγκεκριμένες αρχές και στόχους.

Οι γονείς έχουν και αρχές και στόχους, αν και πολλές φορές δεν μπορούν να τα διατυπώσουν γιατί δεν τα έχουν συνειδητοποιήσει. Άλλες φορές πάλι αντιδρούν ανάλογα με την στιγμή και την δεδομένη κατάσταση που αντιμετωπίζουν.

Αν δεν υπάρχουν αρχές, τότε οι γονείς παραπαίουν ανάμεσα σε δύο ακραίες συμπεριφορές που είναι:

•      το παραχάϊδεμα και
•      η παραμέληση του παιδιού

Δηλαδή, ή θα ασχολούνται συνεχώς μαζί του και θα του κάνουν όλα τα χατίρια ή δεν θα του δίνουν καμία σημασία και θα το αφήσουν να μεγαλώσει μόνο του.

Και οι δύο αυτές συμπεριφορές, δημιουργούν ψυχικά προβλήματα στο παιδί και πολλές ενοχές στους γονείς.

Γιατί όλοι οι γονείς έχουν ένα αρνητικό συναίσθημα σχετικά με τον τρόπο που μεγαλώνουν τα παιδιά τους, με τον χρόνο που τους αφιερώνουν και με άλλα πολλά που εκφράζονται στην συμπεριφορά των παιδιών. Ακούνε και τι γίνεται με τα παιδιά φίλων τους και η σύγχυση γίνεται ακόμη μεγαλύτερη. alt Η βασική αρχή που λύνει το μεγαλύτερο μέρος, αν όχι όλα τα προβλήματα, και που δίνει όλες τις αποτελεσματικές κατευθύνσεις διαπαιδαγώγησης είναι:

«Σημασία έχει η σχέση που ο γονέας έχει με το παιδί του».

Δηλαδή, η όλη διαπαιδαγώγηση πρέπει να γίνεται μέσα από «καλή σχέση» και όχι μέσα από ανταγωνισμό, συγκρούσεις, επιβολές και αυταρχισμό.

Η «καλή σχέση» ορίζεται και έχει 4 συστατικά:

*  σεβασμό
*  ποιοτικό χρόνο
*  έμπρακτο ενδιαφέρον
*  ενθάρρυνση

Στον βαθμό που υπάρχουν αυτά τα συστατικά στην σχέση του γονέα με το παιδί, στον ίδιο βαθμό η σχέση είναι καλή, συνεργατική, σχέση αγάπης. Αλλιώς μιλάμε για κακή σχέση, ανταγωνιστική και σχέση επιβολής.  Και τα 4 αυτά συστατικά θα αναλυθούν σε επόμενα e-Seminars γιατί είναι πολύ ουσιαστικά για την διαπαιδαγώγηση των παιδιών.

Σημασία έχει τώρα να γίνει αντιληπτό, πως προέχει η σχέση του γονέα με το παιδί, έναντι κάθε άλλου γεγονότος όπως: ζημιά, ανυπακοή, ακαταστασία, άρνηση φαγητού και ύπνου, αλλά και παραβίαση ωραρίου εξόδου του παιδιού, επιλογή φίλων που δεν τους εγκρίνουμε, επιλογές εμφάνισης κλπ.

Κάθε γονέας θα πρέπει να καταλάβει πως ο ρόλος του δεν είναι να εξαναγκάζει το παιδί να κάνει ότι εκείνος νομίζει πως είναι σωστό ή ότι θεωρείται γενικά σωστό.

Ο ρόλος του γονέα είναι να προετοιμάσει το παιδί για την μετέπειτα ζωή του (το βρέφος για την παιδική ηλικία, το παιδί για την εφηβική και τον έφηβο για την ενήλικη ζωή του).

Συνεπώς, ο αυταρχισμός, ο εξαναγκασμός, η επιβολή, η τιμωρίες, το ξύλο, ο ψυχολογικός πόλεμος και κάθε άλλο «όπλο» που τραυματίζει την σχέση, πρέπει να καταργηθεί από την διαπαιδαγώγηση, αν το ζητούμενο είναι να δημιουργήσουμε υγιή παιδιά και όχι φοβισμένα ανθρωπάκια.

Παναγιώτης Γ. Ρεγκούκος
Σύμβουλος Ανθρωπίνων Σχέσεων
Σχολή Γονέων - Εκπαιδευτική Συμβουλευτική Γονέων
www.e-seminars.com.gr
www.pregoukos.gr

Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline