H Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc, MBA, SRD, υπεύθυνη του Επιστημονικού Διαιτολογικού Κέντρου "Σώμα Υγιές" εξηγεί στο Υγείαonline.gr, την σημαντική αξία του καρπουζιού στη διατροφή μας.
    
To καρπούζι είναι αδιαμφισβήτητα το φρούτο του καλοκαιριού που μας προσφέρει γλυκιά και δροσερή γεύση και μπορεί να καταναλωθεί ως σνακ αλλά και ως ελαφρύτερο γεύμα. Επίσης λόγω της μεγάλης του περιεκτικότητας σε νερό (90%) συνιστά ιδανικό τρόπο ενυδάτωσης.
    
Ανήκει στην ίδια οικογένεια με το αγγούρι και την κολοκύθα και έχει χώρα προέλευσης την Αφρική. Μάλιστα λέγεται ότι οι Αιγύπτιοι καλλιεργούσαν καρπούζια 5000 χρόνια πρίν!
    
Όλα τα μέρη του καρπουζιού είναι καταναλώσιμα, ακόμα και τα εσωτερικά σπόρια, τα οποία μάλιστα έχουν θρεπτική αξία. Είναι καλές πηγές πρωτεΐνης και λιπαρών καθώς περιέχουν και φυτικές ίνες. Θα συμβουλεύαμε λοιπόν να καταναλώνετε και τα σπόρια μαζί με τον καρπό. Στον αραβικό κόσμο τα σπόρια του καρπουζιού αλατισμένα και ψημένα αποτελούν ένα υγιεινό σνάκ.
    
Το καρπούζι είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες που ονομάζονται καροτενοειδή και κυρίως σε ένα καροτενοειδές που ονομάζετει λυκοπένιο και βρίσκεται και στις ντομάτες. Μελέτες έχουν δείξει ότι διατροφή πλούσια σε λυκοπένιο έχει προστατευτική δράση από καρκίνο του προστάτη αλλά και της στοματικής κοιλότητας.
        

    
Η θρεπτική αξία του καρπουζιού ανά 100γρ. βρίσκεται στον παρακάτω πίνακα:

    
Θρεπτική Αξία Καρπουζιού
    
Θρεπτικά συστατικά Περιεκτικότητα ανά 100γρ.
Νερό 91,45
Ενέργεια σε kcal 30
Πρωτεΐνη σε γρ. 0,61
Υδατάνθρακες σε γρ. 7,55
Λιπαρά σε γρ. 0,15
Λυκοπένιο σε mcg 4532
    
Τρόποι κατανάλωσης καρπουζιού
    
•       Σε μια φρουτοσαλάτα μαζί με άλλα φρούτα
    
•       Ως φυσικό φρουτοχυμό μαζί με βερίκοκα, ροδάκινο και πεπόνι
    
•       Ως ελαφρύ βραδινό γεύμα με 30γρ φέτα και 2 φρυγανιές
    
•       Ως ελαφρύ βραδινό γεύμα με μια μπάρα δημητριακών.
    
Συμπερασματικά, θα ήταν καλό να συμπεριλάβετε το καρπούζι στη διατροφή σας, παραβλέποντας τους μύθους που ενδεχομένως έχουν φτάσει στα αυτιά σας ότι "το καρπούζι παχαίνει" ή "το καρπούζι έχει πολύ ζάχαρη".
    
Απεναντίας, τα οφέλη που έχετε καταναλώνοντας 300 γρ. καρπούζι ημερισίως (ίσο με ένα μπολ) είναι μεγάλα και οι επιπτώσεις του στη σιλουέττα σας μικρές.
    
Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, ΜSc, MBA, SRD
Yπεύθυνη του Επιστημονικού Διαιτολογικού Κέντρου "Σώμα Υγιές"
Επιστημονική Συνεργάτης του Κέντρου Διαταραχών Λήψης Τροφής ΑΝΑΣΑ

www.somaygies.gr
    
Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline