H Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου, Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, MSc, MBA, SRD,  εξηγεί στο Υγείαonline.gr, πως το μπρόκολο μπορεί να ωφελήσει τον οργανισμό μας και να βελτιώσει την υγεία μας.
        
Το μπρόκολο μπορεί να μην είναι στην κορυφή των αγαπημένων σας τροφών, αλλά υπάρχουν πολλοί λόγοι για να ξεκινήσετε να το προτιμάτε. Από την ενίσχυση του ανοσοποιητικού μέχρι την ενδυνάμωση του σκελετού και την μείωση του κινδύνου καρκίνου, παρακάτω θα βρείτε 10 λόγους για τους οποίους αυτό το σταυρανθές λαχανικό μπορεί να βελτιώσει την υγεία σας.
        
Το μπρόκολο μπορεί να μην είναι το πιο δημοφιλές λαχανικό, αλλά είναι σίγουρα από τα πιο θρεπτικά. Θεωρείται υπερτροφή για την θρεπτική του αξία και τις ιδιότητες του να καταπολεμά τις ασθένειες, είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες, αντιοξειδωτικά, βιταμίνη Β, Α, C, K και μεταλλικό σίδηρο, εκ των οποίων όλα είναι απαραίτητα για τη σωστή λειτουργία του οργανισμού. Πρόσφατα, συνδέθηκε η θετική επίδραση του μπρόκολου στην καταπολέμηση της οστεοαρθρίτιδας.
        
Παρακάτω υπάρχουν περισσότερα προνόμια του μπρόκολου, που το κάνουν επάξιο να μπει στην λίστα με τα ψώνια σας
        
1. Το μπρόκολο καθυστερεί την οστεοαρθρίτιδα. Νέα έρευνα του Πανεπιστημίου UEA της Αγγλίας που εκδόθηκε στο περιοδικό Arthritis & Rheumatism αναγνώρισε ότι η σουλφοραφάνη, μια χημική ένωση που βρίσκεται σε αφθονία στο μπρόκολο, προλαμβάνει την οστεοαρθρίτιδα σε ποντίκια. Η σουλφοραφάνη παρουσιάζει αντιφλεγμονώδεις συμπεριφορές και είναι υπεύθυνη για την επιβράδυνση την αποσύνθεσης του αρθρικού χόνδρου. Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι αυτό το εύρημα θα πυροδοτήσει την έμφαση ότι η ανθρώπινη θεραπεία, στην περίπτωση της αρθρίτιδας, μπορεί να βασίζεται στη διατροφή και την αλλαγή τρόπου ζωής- όχι μόνο σε ακριβές φαρμακευτικές αγωγές και χειρουργεία.
«Αυτή η έρευνα είναι σημαντική γιατί ασχολείται με το πώς η διατροφή μπορεί να επηρεάσει την οστεοαρθρίτιδα» λέει ο επικεφαλής ερευνητής Ian Clark, καθηγητής μυοσκελετικής βιολογίας στο UEA, σε μια συνέντευξη τύπου. «Από τη στιγμή που ξέρεις ότι μπορείς να κοιτάξεις άλλες διατροφικές χημικές ουσίες που μπορεί να προστατεύουν τις αρθρώσεις κατευθείαν μπορείς να συμβουλεύεις τους ανθρώπους τι θα πρέπει να τρώνε για την υγεία των αρθρώσεων. Η ανάπτυξη νέων στρατηγικών για την αντιμετώπιση ασθενειών σχετικών με την ηλικία όπως η οστεοαρθρίτιδα είναι ζωτικής σημασίας, τόσο για να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των ασθενών, όσο και για να μειωθεί το οικονομικό βάρος από την κοινωνία».
        
2. Το μπρόκολο βοηθάει στην πρόληψη του καρκίνου. Αρχηγική θέση ανάμεσα στα πλεονεκτήματα του μπρόκολου είναι ο ρόλος ως υπερτροφής στην καταπολέμηση της ασθένειας. «Το μπρόκολο μπορεί να αποτοξινώσει το σώμα και είναι γνωστό ότι έχει ικανότητα να προλαμβάνει τον καρκίνο», λέει ο Keri Glassman. «Έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον καρκίνου του μαστού, της ουροδόχου κύστης, του παχέως εντέρου και των ωοθηκών. Πιο συγκεκριμένα, δύο από τα φυτοχημικά που περιέχονται στο μπρόκολο -οι ινδόλες και τα ισοθειοκυανικά- παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόληψη του καρκίνου. Μελέτες έχουν βρει μπορούν να συμβάλουν στην πρόληψη του καρκίνου ορμονικής φύσεως, όπως ο καρκίνος του μαστού και του προστάτη.
        
Μια πρόσφατη έρευνα στο πανεπιστήμιο του Illinois βρήκε ότι οι αντικαρκινικές ιδιότητες του μπρόκολου μπορούν να ενισχυθούν ακόμη περισσότερο όταν το λαχανικό είναι συνδυασμένο με πικάντικο φαγητό που περιέχουν το ένζυμο μυροσινάση, όπως η μουστάρσα και το wasabi.
        
Άλλη έρευνα, που έγινε στο Johns Hopkins University School of Medicine στη Βαλτιμόρη βρήκε ότι η σουλφοραφάνη, ένα ισοθειοκυανικό αλλύλιο αύξανε τη δραστηριότητα σε μια ομάδα ενζύμων που πολεμούν με τον καρκίνο. Επιπρόσθετα, η β-καροτίνη στο μπρόκολο μετατρέπεται σε βιταμίνη Α μέσα στο σώμα, που επίσης μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του καρκίνου.
        
3. Το μπρόκολο βοηθάει στην καταπολέμηση της κατάθλιψης. Η συγγραφέας Elizabeth Somer υποστηρίζει ότι το μπρόκολο είναι μια καλή πηγή του φυλλικού οξέος της βιταμίνης Β που ενισχύει την καλή διάθεση. «Τα εγκεφαλικά σου κύτταρα δεν θα πάρουν μπροστά χωρίς αυτό» εξηγεί. «Δεν αποτελεί παράδοξο φαινόμενο το γεγονός ότι ελλειπής πρόσληψη φυλλικού οξέος αυξάνει την πιθανότητα κατάθλιψης, κούρασης, ελλιπούς μνήμης, και πιθανόν σοβαρότερων ψυχολογικών προβλημάτων όπως η σχιζοφρένεια. Οι άνθρωποι που παλεύουν με την κατάθλιψη και ενισχύουν την πρόσληψή τους σε λαχανικά όπως το μπρόκολο  λένε ότι νιώθουν καλύτερα και πιο χαρούμενοι ως αποτέλεσμα».
        
4. Το μπρόκολο ενισχύει την υγεία των οστών. Το μπρόκολο περιέχει ασβέστιο και βιταμίνη Κ, τα οποία είναι σημαντικά για την υγεία των οστών και προλαμβάνουν την οστεοπόρωση.
        
5. Το μπρόκολο βοηθάει στην συντήρηση ενός υγιούς νευρικού συστήματος και εξισορροπεί την επιρροή του νατρίου στην αρτηριακή πίεση. Το μπρόκολο είναι πλούσιο σε κάλιο, που βοηθάει να ισορροπηθεί η αρτηριακή πίεση και επίσης βοηθάει στην συντήρηση ενός υγιούς νευρικού συστήματος και της λειτουργίας του εγκεφάλου, σύμφωνα με την Rovenia Brock, PhD, διατροφολόγος και συγγραφέας.
        

   
6.
Το μπρόκολο μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της καρδιαγγειακής νόσου. Μελέτες έχουν δείξει ότι  το φυλλικό οξύ της βιταμίνης Β6 που βρίσκεται στο μπρόκολο μπορεί να προσφέρει κάποια προστασία ενάντια στην καρδιαγγειακή νόσο και το εγκεφαλικό.
        
7. Το μπρόκολο βελτιώνει την πέψη. Η Jeanette Bronee, μια αναγνωρισμένη σύμβουλος ολιστικής υγείας, λέει ότι η μεγάλη περιεκτικότητα του μπρόκολου σε φυτικές ίνες βοηθάει στην πέψη και προλαμβάνει την δυσκοιλιότητα με το να σαρώνει την πεπτική οδό. «Πρέπει να είναι λίγο μαγειρεμένο για να χωνευθεί καλά, παρόλα αυτά», αναφέρει.
        
8. Το μπρόκολο βοηθάει στην αντιμετώπιση της απώλεια της όρασης και στην ανάπλαση βλάβης του δέρματος. Το μπρόκολο περιέχει λουτεΐνη, που είναι σημαντική για την υγεία των ματιών. Έρευνες δείχνουν ότι η λουτεΐνη βοηθάει στην πρόληψη της εκφύλιση της ωχράς κηλίδας και του καταρράκτη που οφείλονται στην ηλικία.
        
9. Το «super μπρόκολο» μπορεί να προλάβει την καρδιακή νόσο. Ερευνητές στο Ινστιτούτο Ερευνών Τροφής στην Αγγλία, κάνουν το μπρόκολο ακόμα πιο ισχυρό μέσω της ανάπτυξης ενός νέου επονομαζόμενου σούπερ μπρόκολου που περιέχει δύο και τρεις φορές περισσότερο από την φυσιολογική ποσότητα σε γλυκοραφανίνη, ένα θρεπτικό συστατικό που θεωρείται ότι προλαμβάνει την καρδιακή νόσο. Αυτή η νέα ποικιλία μπρόκολου δεν είναι γενετικά μεταλλαγμένη, αλλά μια διασταύρωση μεταξύ μιας βρετανικής ποικιλίας και μιας σικελιανής.
        
10. Το μπρόκολο ενισχύει την ανοσία. Το μπρόκολο είναι υψηλό σε βιταμίνη C, που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και βοηθάει στην καταπολέμηση των μολύνσεων. Ο Somer λέει ότι το μπρόκολο έχει αντιοξειδωτική δράση από το σώμα και ενδυναμώνει την αντίσταση στα κρυολογήματα.
        
Τελικά, λέει ο Bronee, η υπερτροφή είναι ένα λαχανικό χαμηλό σε άμυλο οπότε ακόμα και όσοι διατηρούν το άμυλο ελεγχόμενο στη διατροφή τους μπορούν να επωφεληθούν από το να συμπεριλάβουν το μπρόκολο σε μια υγιεινή διατροφή.
        
Αν δεν σας αρέσει το λαχανικό σκέτο, είναι εύκολο να αναμείξετε το μπρόκολο σε stir-frys, σαλάτες, ομελέτες και άλλα.
     
Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, ΜSc, MBA, SRD
Διευθύντρια του Επιστημονικού Διαιτολογικού Κέντρου "Σώμα Υγιές"
Επιστημονική Συνεργάτης του Κέντρου Διαταραχών Λήψης Τροφής ΑΝΑΣΑ

www.somaygies.gr

    
Επιμέλεια άρθρου υγείας: Συντακτική Ομάδα Υγείαonline